God, hva enn det skal være, velkommen

Den store Verdensveven er oppe og går døgnet rundt, og i denne globaliserte interkulturelle smeltedigelen finner jeg det ypperlig å kunne presentere intrykk selv mens jeg sover.

Mar 23, 2007

Nissen

Hvert år, når det nærmer seg desember, gleder hundretusenvis av barn seg, verden rundt, til nissen kommer. Denne nissen har som kjent med seg en hel haug av pakker, som han deler ut til snille barn. Det er mange år siden jeg sluttet å tro på denne nissen, sikkert omtrent samtidig som pakkene fra denne karen sluttet å komme. Jeg har siden den gang trodd at det var min far eller bestefar som i alle år hadde gitt meg disse "nisse-gavene", men i løpet av den siste tiden har jeg blitt mer og mer sikker på at jeg kanskje har tatt feil. Jeg tror nemlig at jeg har rettet blikket i feil retning, det vil si nordover, 
mot nordpolen, mens jeg egentlig burde sett østover, mot Trondheimsveien.

I hundrevis av år har stort sett foreldre fått spørsmål om hvor nissen bor. Foreldre har en slags higen etter å vite alt som barna deres lurer på. De ønsker å fremstå som vise og verdensvante, og svarte helt frem til 1909 uten problemer at nissen bodde på nordpolen. I 1909 kom imidlertidig Robert Peary til nordpolen, uten å få øye på noen nisse.

Ikke vet jeg om nissen noen gang har bodd på nordpolen, det jeg vet, er at nissen nå bor i Trondheimsveien. Jeg mistenker faktisk at nissen har flere hemmelige ganger inn i leiligheten hvor jeg bor! Den ene er jeg sikker på at er like bak kjøleskapet, mens en annen trolig befinner seg et sted bak Tven. Dette er jeg ganske så sikker på, for mindt oppi all gavelaginga er nissen inne i vår leilighet når han trenger noe. Alle vet jo hvor hektisk det er å ordne gaver, og i nissens tilfelle er det ikke rart at han glemmer å rydde opp etter seg i blant.




 
Hvem visste vel at nissen likte pils? Dette er ei sekspakning som har stått ei natt i kjøleskapet. Nissen gjør det om til ei fempakning..



Har nissen lånt kjøkkensaksa til å pakke inn
gaver bak do?

No comments: